Information socialtjänsten
På grund av den pågående störningen ligger stora delar av socialkontorets IT-miljö nere. Nedan följer information till dig som invånare och information till andra aktörer.
För att komma i kontakt med din handläggare ring kontaktcenter 0176-710 00.
För brådskande ärenden utanför kontorstid kontakta socialjouren Nordost 08-410 200 40.
Vill du komma i kontakt med oss gällande våld i nära relation, orosanmälan eller LVM-anmälan? Avvakta inte till vårt problem är löst. Kontakta oss per telefon enligt information nedan.
Barn och familj
Orosanmälan
Inga orosanmälningar kan tas emot digitalt eller via fax. För att lämna en orosanmälan kontakta mottagningsenheten på telefonnummer 0176-710 43 eller besök socialkontoret på Baldersgatan 17, Norrtälje. Avvakta inte till socialkontorets problem är löst.
Våld i nära relation
För ärenden som gäller våld i nära relation, kontakta mottagningsenheten på telefonnummer 0176-710 43 eller besök oss på Baldersgatan 17 i Norrtälje.
Skadligt bruk och beroende
LVM-anmälan och orosanmälan
Inga orosanmälningar eller LVM anmälningar kan tas emot digitalt eller via fax.
För att lämna LVM-anmälan eller orosanmälan kontakta telefonnummer 0176 711 73 eller besök socialkontoret på Baldersgatan 17, Norrtälje. Avvakta inte till socialkontorets problem är löst.
Ekonomiskt bistånd
Stor fördröjning i handläggningen av försörjningsstödsansökningar
På grund av rådande situation hanteras alla ärenden analogt vilket innebär att beslut kan bli fördröjda. Beslut på ansökan om försörjningsstöd brukar i normalfall fattas inom en vecka. Detta kan vi i dagsläget inte uppfylla. Exakt hur lång handläggningstiden är idag går inte att uppskatta.
Socialkontoret prioriterar dock handläggningen av samtliga ansökningar om försörjningsstöd. Handläggningen kommer ske i datumordning.
Viktigt att tänka på för att underlätta handläggningen:
– Kontrollera att all information som efterfrågats finns med i din ansökan och är korrekt
– Var noggrann med uppgifter om dina utgifter och inkomster samt uppgifter om bankkonto. Genom att skriva under ansökan intygar du att uppgifterna är sanna.
För att undvika en nödsituation
– Kontakta företag som ställt fakturor till dig (exempelvis hyresvärd och elbolag) för att skjuta fram förfallodatumet, upprätta avbetalningsplan eller på annat sätt hitta en lösning som bägge parter är överens om.
– Det är viktig att prioritera vad du ska betala först. Det allra viktigaste är att betala: mat, hyra och el